A magyar bor népszerűsítésére létrehozott társaság jó ideje nem kapta meg az államtól várt pénzt, ezért a csőd közelébe került. A borászok szerint még többet kellene költeni a magyar termékek népszerűsítésére.
A Magyar Bormarketing Kft-t felszámolják, mert fizetésképtelenné vált. A vezetés ezt már a nyáron jelezte a Földművelésügyi Minisztériumnak és az Agrármarketing Centrumnak. A kft. volt elnöke azt mondja, hogy tavaly május óta vártak pénzt a költségvetésből, de azt decemberig nem kapták meg, így a vezetőség a felszámolás mellett döntött.
A forgalomba hozott borok minden literje után nyolc forintot fizettek a termelők adóként az államkasszába, a törvények szerint ennek a pénznek az öt százaléka, vagyis 75 millió forint járt volna a Bormarketing Kft-nek, de ebből csak 38 milliót kapott meg májusban – tette hozzá Nemes Richárd. A volt elnök rádiónknak azt mondta, hogy fél éve egyeztetnek az agrártárcával, sikertelenül, mert a minisztérium úgy döntött, hogy közbeszerzési eljárást ír ki és a kft. csak akkor kaphatja meg pénzt, ha indul a pályázaton és nyer. A minisztérium azt is ígérte, hogy módosítja a jogszabályokat azért, hogy a közhasznú kft hozzájuthasson a pénzhez – mondta a volt elnök.
Az agrártárca azzal indokolta a közbeszerzés szükségességét, hogy a kutatásfejlesztés kivételével minden olyan feladat, amelyet állami támogatásból finanszíroznak, a közbeszerzés hatálya alá esik. Nemes Richárd rádiónknak azt mondta: a közbeszerzési felhívás nem jelent meg 2009. december 12-ig, miközben a Bormarketing Kft. a működésével gyakorlatilag veszteséget halmozott fel, így az év végére már nem felelt meg azoknak az alapkövetelményeknek, amelyeket a magyar közbeszerzési szabályok előírnak. A tulajdonosok úgy döntöttek, hogy a felszámolást választják, és inkább új szervezettel próbálnak indulni a pályázaton.
Nemes Richárd szerint a legnagyobb problémát most az jelenti, hogy az országnak 2010-re nincs bormarketing terve, vagyis nincsenek előre meghirdetett fesztiválok, bemutatók, olyan események, amelyeken népszerűsíteni lehetne a magyar borokat. A volt elnök úgy tudja, hogy a kft. két korábbi tulajdonosa is indult a pályázaton. Információink szerint egyikük, Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának tagja a közhasznú társaság egyik alapítója. Ő azt mondja, hogy kft. felszámolása nem változtat a nemzeti bormarketingen, vagyis a jövőben is fizetni kell a belföldön forgalomba hozott bor literje után a nyolc forintos forgalmi adót. A kft. felszámolása nem azt jelenti, hogy a bormarketing szűnik meg, hanem azt, hogy a befizetők a pályázatok révén juthatnak a pénzükhöz – magyarázta.
Kerestük a Földművelésügyi Minisztériumot is, de azt mondták, hogy a közbeszerzési pályázat eredményéig nem akarnak nyilatkozni. Ezen azonban gyors eredmény nem várható, mert a határidőt hiánypótlás miatt január 7-ig meghosszabbították. Egy név nélkül nyilatkozó nagy tekintélyű magyar borász rádiónknak azt mondta, hogy a nonprofit kft. munkája segített nekik, mert segítségével több országos rendezvényre is eljutottak. A szakember hozzátette, hogy a leghíresebb pincészeteknek ezelőtt is megvolt és ezután is meglesz a saját marketing stratégiája. De a legtöbb termelő kifogásolja, hogy a literenként befizetett nyolcforintos forgalmi adót a minisztérium nem fizette vissza teljesen a magyar marketing nonprofit kft-nek. Szepsy István egy másik magyar neves bortermelő szerint keveset költ az állam és a pincészetek a marketingre. Példaként említette a dél-amerikai Chilét, ahol csak az angol marketingre a teljes magyar költségkeret ötszörösét költik, állami pénzből.
Forrás: Magyar Rádió Online